Ο ΚΥΚΛΟΣ ΑΓΙΑΣ ΓΡΑΦΗΣ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ ΜΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΤΕΣ ΚΑΘΕ ΔΕΥΤΕΡΑ ΣΤΙΣ 5 ΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ. ΦΕΤΙΝΟ ΘΕΜΑ: "ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ ΓΕΡΟΝΤΙΚΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ".
ΤΟ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΟ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ ΜΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΚΑΘΕ ΣΑΒΒΑΤΟ ΣΤΙΣ 12.00 -13.00, ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΘΕ ΣΑΒΒΑΤΟ ΣΤΙΣ 13.00 -14.00.

Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2014

Μικρός ἤ Μεγάλος Ἁγιασμός;



Μικρός Μεγάλος γιασμός;

(+) Πρωτοπρεσβύτερος π. Μαρίνος Γεωργακόπουλος
Εναι λήθεια τι που πάρχει πνευματική φέλεια, κε πολλές φορές πικρατε συσκότιση καί κυκλοφορον διαφορετικές ξηγήσεις καί ντιλήψεις ο ποες δυσκολεύουν τούς Χριστιανούς νά πωφεληθον σο πρέπει καί ταιριάζει τίς γιαστικές πράξεις τς ᾿Εκκλησίας μας.

Γι’ ατό θεωρομε σκόπιμο πό τίς στλες το μικρο ατο νοριακο ντύπου νά δομε μέ συντομία τήν περίπτωση το Μεγάλου Αγιασμο, πως μς τήν διασώζει γραπτή παράδοση τς ᾿Εκκλησίας μας.

Καί πρτα – πρτα· Τί εναι Αγιασμός;

Γράφει καθηγητής το Πανεπιστημίου ᾿Αθηνν κ. Εάγγελος Θεοδώρου στό περιοδικό «᾿Εφημέριος» το τους 1965, σελ. 10 κ..· «Αγιασμός τν δάτων εναι τελετουργική πρξις, διά τς ποίας δωρ καθαγιάζεται δι’ ρισμένων εχν καί πικλήσεως τς πιφοιτήσεως το Αγίου Πνεύματος, ς καί διά σταυροειδος ελογίας καί μβαπτίσεως το Τιμίου Σταυρο. Η τελετή ατη λέγεται «Αγιασμός» κριβς διότι διά το ηλογημένου δατος καί «τς τούτου μεταλήψεώς τε και ραντισμο» πιστεύομεν, τι γιαζόμεθα καί καθαριζόμεθα τν μαρτιν. Διά τοτο «δεόμεθα το Θεο», πως τό γιαζόμενον δωρ γένηται αματικόν ψυχν καί σωμάτων καί πάσης ντικειμένης δυνάμεως ποτρεπτικόν.»

Η χρησιμοποίηση γιασμένου νερο συναντται σέ πολύ παλαιούς χρόνους τς ζως τν χριστιανν.

᾿Από ρχαίους κκλησιαστικούς στορικούς, πως εναι ᾿Επιφάνιος, Θεοδώρητος κ.., ναφέρονται θαύματα πού γιναν μέ τό ραντισμό γιασμένου νερο, πού γιάστηκε μόνο μέ τή σφράγιση διά το τύπου το Σταυρο καί τς πίκλησης το Αγ. Πνεύματος.

Ο καθηγητής Παν. Τρεμπέλας, στόν Α´ τόμο τς Θρησκευτικς καί Χριστιανικς ᾿Εγκυκλοπαίδειας (᾿Αθναι 1936, σελ. 136) γράφει σχετικά· «Η χρσις δατος πί σκοπο άσεως σθενν καθαγιασμο τόπων βεβηλωμένων διά τς ν ατος νεγέρσεως εδωλείων βωμν εδωλολατρικν, το ποίου μως γιασμός γίνετο οχί δι’ διαιτέρας τινός κολουθίας, λλά μόνον διά τς πλς σφραγίσεως ατο διά το τύπου το Σταυρο, νάγεται ες χρόνους παλαιοτάτους».

Ετσι παρατηρομε τι τό γιασμένο νερό χρησιμοποιήθηκε πό τήν ᾿Εκκλησία σέ πολύ παλαιούς χρόνους καί μέ τήν πάροδο το χρόνου διαμορφώθηκαν ο διαίτερες κολουθίες πού χουμε μέχρι σήμερα.

Ο κολουθίες τς ᾿Εκκλησίας μας πού «καθαγιάζουν τά δατα» εναι τρες· Τό Βάπτισμα, Μεγάλος Αγιασμός καί Μικρός.

Μαρτυρία γιά τό Μεγάλο Αγιασμό μς δίνει Αγιος ᾿Ιωάννης Χρυσόστομος πού σέ μιά μιλία του, πού κανε στό γιο Βάπτισμα το Κυρίου, κάνει λόγο καί γιά τούς πιστούς τς ποχς του, πού εχαν τή συνήθεια νά κρατον καί νά φυλάγουν τό Μεγάλο Αγιασμό στά σπίτια τους. Ο καθηγητής το Πανεπιστημίου κ. ᾿Ιωάννης Φουντούλης γράφει σχετικά στήν π’ ριθμ. 79 πάντησή του στό βιβλίο του (᾿Απαντήσεις ες Λειτουργικάς πορίας, σελ. 142-143)· «Ο ερός Χρυσόστομος στό λόγο του μιλε γιά τή συνήθεια τν πιστν νά ντλον πό τό γιαζόμενο κατά τήν ορτή ατή νερό καί νά τό διατηρον στά σπίτια των καθ’ λη τή διάρκεια το τους καί πί δύο καί τρία κόμη τη. ᾿Ασφαλς σκοπός τους ταν νά πίνουν πό ατό νά χρίωνται καί νά γιάζωνται ν κατά τή διάρκεια το τους ερίσκοντο σέ ψυχική σέ σωματική νάγκη».

Η κολουθία το Μεγάλου Αγιασμο κτός πό τά ερηνικά της, πού περιέχουν σχετικές ατήσεις μέ τή θεραπεία τν ψυχικν καί τν σωματικν σθενειν τν πιστν πως εναι· «Υπέρ το γενέσθαι τό δωρ τοτο… ες ασιν ψυχς καί σώματος… καί πέρ το γενέσθαι ατό πρός καθαρισμόν ψυχν καί σωμάτων…», ναφέρεται καί στή διατήρησή του ς ατρεον παθν· «Ατός, ον, φιλάνθρωπε βασιλε, πάρεσο καί νν διά τς πιφοιτήσεως το Αγίου σου Πνεύματος, καί γίασον τό δωρ τοτο καί δός ατ τήν χάριν τς πολυτρώσεως, τήν ελογίαν το ᾿Ιορδάνου. Ποίησον ατό φθαρσίας πηγήν, γιασμο δρον, μαρτημάτων λυτήριον, νοσημάτων λεξιτήριον, δαίμοσιν λέθριον, τας ναντίαις δυνάμεσιν πρόσιτον, γγελικς σχύος πεπληρωμένον. Ινα πάντες ο ρυόμενοι καί μεταλαμβάνοντες ‘‘χοιεν ατό πρός καθαρισμόν ψυχν τε καί σωμάτων’’ πρός ατρείαν παθν, πρός γιασμόν οκων, πρός πσαν φέλειαν, πιτήδειον…».

Η κολουθία το Μεγάλου Αγιασμο τν Θεοφανίων πεκράτησε σχεδόν πό τόν Ε´ αἰῶνα νά γίνεται δύο φορές. Τήν παραμονή τς ορτς μετά τό τέλος τς Θείας Λειτουργίας το μεγάλου Βασιλείου καί τήν μέρα τς ορτς μετά τήν πόλυση το ρθρου, σύμφωνα μέ τά μυστηριακά τυπικά μετά τό τέλος τς Θείας Λειτουργίας κατά τήν νοριακή πράξη τς ᾿Εκκλησίας μας σήμερα.

᾿Αρχικά Μεγάλος Αγιασμός γινόταν σέ νάμνηση το Βαπτίσματος το Κυρίου στή διάρκεια τς μεγάλης παννυχίδας (λονυκτίας) τς ορτς τν Θεοφανίων. Μετά πό τήν κολουθία το Ορθρου τελετο κολουθία το Αγιασμο καί ο πιστοί «ντλοσαν» γιασμένο νερό, πιναν καί «ρραντίζοντο» καί πειτα, σ’\ατό τό νερό, τό γιασμένο μέ τίς εχές τς ᾿Εκκλησίας, βαπτίζοντο ο κατηχούμενοι. Στή λειτουργία πού κολουθοσε στή συνέχεια, σαν καί ο νεοφώτιστοι, πού γιά πρώτη φορά παιρναν μέρος, γι’\ατό καί μέχρι σήμερα ψάλλεται σ’\ατή ντί το τρισαγίου μνου, τό «Οσοι ες Χριστόν βαπτίσθητε…».

Στήν οσία, Μεγάλος Αγιασμός ξεκίνησε πό τό ελογημένο νερό το ερο Βαπτίσματος. Καί ατό φαίνεται καθαρά πό τή σύγκριση καί μοιότητα πού παρουσιάζουν ο δύο κολουθίες, το Βαπτίσματος καί το Μεγάλου Αγιασμο, μέχρι σήμερα.

Ο ερός Αγουστνος σημειώνει τι στίς μέρες του, γονες φερναν τά παιδιά τους νά τά βαπτίσουν χι γιά νά λάβουν τά πνευματικά χαρίσματα το γιασμένου νερο το Βαπτίσματος, λλά γιά νά πωφεληθον πό τίς «αματικές διότητες» πού εχε τό ελογημένο νερό καί νά γίνουν καλά πό τίς διάφορες σωματικές τους σθένειες. Σέ μιά του πιστολή, διος πατήρ, ναφέρει τι δύο πρόσωπα κατά τήν ρα το Βαπτίσματος γιναν καλά πό νίατες ρρώστειες. (Βλέπε καί Θρησκευτική καί ᾿Ηθική ᾿Εγκυκλοπαίδεια, τόμος Α´ σελ. 225).

Ετσι παρατηρομε τι πολύ γρήγορα σχηματίσθηκε πεποίθηση στούς πιστούς χριστιανούς τι τό γιασμένο νερό το Βαπτίσματος ταν χρήσιμο καί γιά τούς βαπτισμένους πιστούς προκειμένου νά τό χουν σάν φάρμακο στά σπίτια τους, γιά μετάληψη καί ραντισμό.

Γιά λόγους πρακτικούς καί γιά νά μήν μποδίζονται ο λειτουργοί ερες στό βάπτισμα τν πολλν κατηχουμένων πό τήν προσέλευση τν πιστν πρός ντληση γιασμένου νερο, καθιερώθηκε τελετή τς κολουθίας το Αγιασμο νά γίνεται δύο φορές. Τήν παραμονή στήν παννυχίδα καί τήν πομένη μέρα τς Εορτς.

Μετά τήν πικράτηση το νηπιοβαπτισμο (ΣΤ´ αώνας) καί τήν τέλεση το Βαπτίσματος σέ ποιαδήποτε μέρα το κκλησιαστικο χρόνου, Μεγάλος Αγιασμός ξακολουθε νά γίνεται δύο φορές μέχρι τίς μέρες μας, χωρίς νά πάρχει διαφορά το νός Αγιασμο τς παραμονς καί το λλου τς ορτς, 5 καί 6 ᾿Ιανουαρίου.

Η κολουθία το μεγάλου Αγιασμο εναι μία καί ατή, ετε τελεται τήν παραμονή, ετε τήν μέρα τς ορτς τν Θεοφανίων.

Ο καθηγητής ᾿Ι. Φουντούλης, σημειώνει στήν π’ ριθμ. 208 πάντησή του·

«Καί πως Θεία Λειτουργία εναι μία καί ατή ετε τελεται τό Πάσχα, τά Χριστούγεννα, τήν Κυριακή, ποιαδήποτε λλη μέρα το τους καί κοινωνν κοινωνε πάντοτε Σμα καί Αμα Χριστο, τσι καί στήν κολουθία το μεγάλου Αγιασμο μεταβάλλεται διά τς πιφοιτήσεως το Αγίου Πνεύματος τό ελογούμενο δωρ σέ Μέγαν Αγιασμό, σέ ποιαδήποτε πό τίς δύο μέρες τελεσθε κολουθία. Η διπλή τέλεσις τς κολουθίας προλθε πό καθαρς πρακτικούς λόγους, γιά τήν ξυπηρέτηση τν πιστν».

Πολλοί κατά διαστήματα προσπάθησαν νά δώσουν διάφορες ξηγήσεις καί συμβολισμούς στίς δύο κολουθίες καί σως π’ ατό νά προλθε σύγχυση πού πικρατε σήμερα καί θέλει νά ξεχωρίσει τόν ναν Αγιασμό πό τόν λλο.

Ο διος καθηγητής γράφει στή συνέχεια τήν πάντηση:

«…Καί Καμπανίας Θεόφιλος στό “Ταμεον ᾿Ορθοδοξίας” προσπαθε νά δώσει μία ρμηνεία στήν διπλή τέλεσι· ατός πικαλεται πρακτικούς λόγους, τό “Φώτισμα” δηλαδή τν “οκων, χώρων, μανδρν καί παντός κτός καί ντός οκήματος νθρώπων καί θρεμμάτων”, πού γένετο πό τούς ερες κατά τήν παραμονή “ν γάρ τ τν Θεοφανίων, μέρ δεσποτικ, ο πρέπον τούς ερες περιάγειν καί τούς λλους νοχλεν». Οτε κν περν σκέψις σ’ λους τούς νωτέρω, τι πάρχει καμία διαφορά μεταξύ τς μις καί τς λλης γιάσεως το δατος.»

Οσο γιά τήν ρμηνεία το Παϊσίου Γάζης, πού μνημονεύει σιος Νικόδημος ες τό “Πηδάλιον”, σέ ποσημείωση στόν ξε´ κανόνα τς Πενθέκτης Συνόδου, τι τς Παραμονς “εναι ες τύπον το βαπτίσματοςτο ᾿Ιωάννου… διά τοτο καί γίνεται ταπεινά” καί τν Φώτων τι “εναι ες τύπον το βαπτίσματος το Κυρίου… διά τούτου καί γίνεται μετά παρρησίας καί παραπομπς” εναι μία εσεβής ξήγηση, χωρίς μως κανένα στορικό λειτουργικό ρεισμα.

Εναι λήθεια τι ᾿Εκκλησία μας πό τότε πού καθιέρωσε τήν τέλεση το Αγιασμο, σέ νάμνηση τς Βαπτίσεως το Κυρίου μας στόν ᾿Ιορδάνη ποταμό, συνέστησε κατά κάποιο τρόπο, μιά διαίτερη ελάβεια στό γιασμένο νερό. ᾿Ακόμη καί προέλευση καί σχέση τς κολουθίας μέ τήν ελογία το γίου Βαπτίσματος τοποθέτησε «εραρχικά», κατά τάξη θά λέγαμε, τό Μεγάλο Αγιασμό στερα πό τή Θεία Κοινωνία. Στόν Κώδικα 978 το Σιν ναφέρεται «δεύτερον τς Αγίας Κοινωνίας» καί σημειώνεται κόμη τι δινόταν σάν βοηθητικό μέσο σ’ ατούς πού εχαν κάποιο μπόδιο καί δέν μποροσαν νά χουν συμμετοχή στό Μυστήριο τς Θείας Εχαριστίας.

Η πέρμετρη ατή ελάβεια στό Μεγάλο Αγιασμό εχε σάν ποτέλεσμα νά δημιουργηθον πολλές περβολές πού δυστυχς φθασαν μέχρι τίς μέρες μας.

Καί εναι φανερό τι πολλές π’\ατές δέν νταποκρίνονται, πως φαίνεται, στά πράγματα.

Η δια ᾿Ακολουθία, πως σημειώσαμε, κάνει λόγο γιά διαρκή χρήση το γιασμένου νερο καί συνιστ νά τό χουμε πρός «πσαν φέλειαν πιτήδειον» («᾿Εφημέριος» τους 1969, σελ. 59 κ..).

Χρειάζεται πολλή προσοχή πό τούς πνευματικούς Πατέρες σύσταση πού κάνουν σέ μερικούς· «Νά κοινωνήσεις μέ Μεγάλο Αγιασμό», χωρίς προηγουμένως νά ξηγήσουν μέ λεπτομέρεια τή σωστή χρήση καί τά ποτελέσματα το Μεγάλου Αγιασμο. Τίποτε δέν μπορε νά ντικαταστήσει τή Θεία Κοινωνία, πού εναι διος Χριστός μας, μέ τόν ποο πρέπει μέ κάθε θυσία καί κατάλληλη προετοιμασία νά προσερχόμεθα γιά νά νωθομε μαζί Του.

Οτε εναι σωστή σύσταση νά ζητον ο πιστοί νά λάβουν Μεγάλο Αγιασμό τήν ρα πού Λειτουργός ερεύς μεταδίδει πό τήν ραία Πύλη τή Θεία Μετάληψη καί διαίτερα στίς «μεγάλες μέρες» πού προσέλευση στή Θεία Κοινωνία γίνεται σχεδόν πό τό σύνολο τν πιστν νοριτν.

Μερικοί μιλον γιά πιστροφή το γιάσματος στό Ναό, ν δέν χρησιμοποιηθε τήν μέρα τν Θεοφανίων. Ατό εναι παράδοξο, κι ταν λέγεται κόμη καί πό μορφωμένους ερες, πού ποτίθεται τι χουν μελετήσει τό θέμα καί χειρίζονται μέ πευθυνότητα τά γιαστικά μέσα τς ᾿Εκκλησίας μας. Μέ τόν τρόπο ατό «ντιστρατεύεται» πραγματικότητα καί σκοπός το Αγιασμο μέ ποτέλεσμα πολλοί πιστοί νά στερονται πό τίς πολλές καί χρήσιμες διότητες το γιασμένου νερο, πού φελε μέ πολλούς τρόπους τήν πνευματική μας ζωή καί μς βοηθάει νά πολεμήσουμε τίς διαβολικές νέργειες.



Οπως ναφέραμε, Αγιασμός πού γίνεται τήν παραμονή καί ατός πού γίνεται τήν μέρα τν Θεοφανίων, εναι διος καί μπορομε νά τόν πάρουμε καί νά πιομε νηστικοί κατά τή συνήθεια πού πεκράτησε χωρίς καμιά διαίτερη νηστεία νωρίτερα.

Η νηστεία πού κάνουμε τήν παραμονή τς Εορτς, δέν χει καμιά σχέση μέ τή μετάληψη το Μεγάλου Αγιασμο. Η νηστεία τς παραμονς εναι «κατάλοιπο» τς προπαρασκευαστικς νηστείας περισσοτέρων μερν πού γινόταν γιά τόν ορτασμό τν τριν μεγάλων ορτν πού ᾿Εκκλησία μας εχε τήν 6η ᾿Ιανουαρίου· Γέννηση, Περιτομή καί Βάπτιση το Κυρίου. Οταν Γέννηση μεταφέρθηκε νά ορτάζεται στίς 25 Δεκεμβρίου προπαρασκευαστική νηστεία γινε 40 μέρες πρίν πό τά Χριστούγεννα καί γιά τά Θεοφάνια λόγ το δωδεκαημέρου μεινε μόνο μιά μέρα νηστείας, παραμονή 5 ᾿Ιανουαρίου.

Πολλοί πό τούς ρχαίους κώδικες κάνουν λόγο γιά μετάληψη το Μεγάλου Αγιασμο πρό το ντιδώρου.

Η σύγχρονη πράξη τν Μονν το Αγίου Ορους, πού κρατον μέ πολλή προσοχή τίς παραδόσεις, χει τήν ξς σειρά· Θεία Κοινωνία, ᾿Αντίδωρον, Αγιασμός, κόλυβο. ᾿Ακόμη καί γιά λόγους πρακτικούς σήμερα συνιστται πρτα νά παίρνουμε τό ντίδωρο πό τό χέρι το Λειτουργο ερέα καί στή συνέχεια νά μεταβαίνουμε στόν τόπο πού πάρχει τό γίασμα γιά νά μεταλάβουμε π’\ατό καί νά πάρουμε καί γιά τό σπίτι μας.

Ο Αγιασμός, πού καθιερώθηκε νά γίνεται τήν παραμονή καί τήν μέρα τς ορτς τν Θεοφανίων, νομάσθηκε Μεγάλος Αγιασμός σέ σύγκριση μέ τόν λλο Αγιασμό πού γίνεται σέ ποιαδήποτε μέρα το χρόνου καί λέγεται Μικρός Αγιασμός.

Η ᾿Εκκλησία πολύ νωρίς βρέθηκε στήν νάγκη νά δημιουργήσει ορτές, κολουθίες καί λλες παρόμοιες κδηλώσεις, γιά νά μπορέσει νά «ξεκόψει» κατά κάποιο τρόπο τά εδωλολατρικά θιμα πό τή ζωή τν πιστν της.

Ετσι συνέβη καί μέ τή δημιουργία καί καθιέρωση το Μικρο Αγιασμο, γιά τόν ποο τίποτα δέν γνωρίζουμε, γιά τό πότε κριβς «εσλθε» στή ζωή τς ᾿Εκκλησίας. Ο Βαλσαμών, πού σχολιάζει τόν ΞΕ´ Κανόνα τς ν Τρούλ Οκουμενικς Συνόδου ναφέρει τά ξς· «Η τς νουμηνίας (ρχή το σεληνιακο μηνός) ορτή, πρό μνημονεύτων χρόνων, σχόλασε καί ντί ταύτης, Θεο χάριτι, λαστήριοι εχαί πρός Θεόν καί γιασμοί π’\᾿Εκκλησίας παρά το πιστο λαο γίνονται καθ’ κάστην ρχιμηνίαν καί δασιν ελογία, οκ ντιλογίας, χριόμεθα».

Ο Κ. Καλλίνικος στό βιβλίο του «Ο Χριστιανικός Ναός καί τά τελούμενα ν ατ» (Εκδοσις Β´, 1958, σελ. 581) γράφει σχετικά· «Ο μηνιαοι γιασμοί δέν εναι μέν σύγχρονοι τν Χρυσοστόμου, ᾿Επιφανίου, Θεοδωρήτου καί Σωφρονίου, πλήν δέν εναι καί μεταγενέστεροι το 8ου αἰῶνος, μπεδοθέντες ν τ ᾿Εκκλησί καί ς ντίμετρον καί ντισήκωμα εδωλολατρικν θαλασσίων ραντισμν καί γνισμν, καθ’ ν φειλεν Χριστιανισμός διά το ατο πλου νά ντεπεξέλθ».

Στό σημεο ατό θεωρεται σκόπιμο ν’ ναφερθε τι πάρχει μαρτυρία κατά τήν ποίαν Μικρός Αγιασμός γινόταν καί στό Παλάτι τς Κωνσταντινουπόλεως παρουσί τν Βασιλέων καί γινόταν στήν ρχή κάθε μνα κτός το ᾿Ιανουαρίου καί Σεπτεμβρίου, πειδή κολουθοσαν ο γιορτές τν Θεοφανίων καί τς Υψώσεως το Τιμίου Σταυρο.

Ετσι ξηγεται καί μνημόνευση πού πάρχει στήν εχή γιά τούς πιστούς βασιλες καί κόμη τό τροπάριο «Σσον Κύριε τόν λαόν Σου… νίκας τος βασιλεύσιν κατά βαρβάρων δωρούμενος» καί ψάλλεται ταν «καταδύεται» στό νερό Τίμιος Σταυρός (Θρησκ. ᾿Εγκυκλ. τόμος Α´, σελ. 142 κ..).

Η ᾿Ακολουθία το Μικρο Αγιασμο δέν χει καμία σχέση μέ τό βάπτισμα το Κυρίου, πως εναι ᾿Ακολουθία το Αγίου Βαπτίσματος, οτε γίνεται σέ νάμνηση κείνου, πως εναι κολουθία το Μεγάλου Αγιασμο. Εχει ναν ξεχωριστό χαρακτρα καί διαφορετικό σκοπό.

Καθαγιάζεται τό νερό γιά νά χρησιμοποιηθε πό τούς πιστούς γιά τόν γιασμό καί τήν ψυχική καί σωματική θεραπεία καί γιά ελογία «τν οκων καί τν ργων τν χειρν των», πως χαρακτηριστικά διατυπώνεται στίς ατήσεις τν ερηνικν καί στίς εχές τς λης κολουθίας το Μικρο Αγιασμο (᾿Απαντήσεις ες λειτουργικάς πορίας, ᾿Ι. Φουντούλη, σελ. 74).

Εκολα τώρα μπορομε νά παρατηρήσουμε τι διαφορά στήν οσία μεταξύ το Μεγάλου καί το Μικρο Αγιασμο δέν πάρχει. Διαφέρουν μόνο στό χρόνο πού καθιερώθηκε στή ζωή τς ᾿Εκκλησίας, στήν ᾿Ακολουθία καί στίς μέρες πού γίνονται. Ο μεγάλος γιασμός γίνεται στίς ορτές τν Θεοφανείων καί μικρός κάθε πρωτομηνιά καί πότε νάγκη τν πιστν τό ζητήσει.

«Μικρός, καθώς νεώτερός του κατά τήν λικίαν καί βραχύτερός του κατά τήν κτασιν. Μικρός διότι ,τι κενος παγγέλλεται ν μεγάλ βαθμ παξ το Ετους, τοτο οτος ρχεται νά κζητήσ παρά Θεο ες βαθμόν μικρότερον ν οἱᾳδήτινι μέρα καί ρα το νιαυτο…» (Κ. Καλλίνικος, σελ. 580).

Καί θά τελειώσω τή μικρή ατή μελέτη, περί το Μεγάλου Αγιασμο καί τή χρήση του, μέ τά σχετικά πού γράφει ρχιμανδρίτης-εροκήρυξ Χριστόφορος Καλύβας, στό βιβλίο του «᾿Αδελφικά γράμματα» (κδ. 1962, σελ. 257)·

«Ο Αγιασμός εναι Αγιασμός, ετε δίδεται τήν παραμονή τν Φώτων, ετε τήν δια μέρα ετε γίνεται στό σπίτι. Δέν χει διαφορά γιασμός Μικρός πό τόν Μεγάλο. Λέγεται Μικρός Μεγάλος, πειδή ο εχές εναι μικρότερες μεγαλύτερες, πειδή παρατείνεται περισσότερο λιγότερο σχετική κολουθία. Θεαματικά εναι ατά. Δέ σημαίνουν οσία προκειμένου περί το γιασμο το καθαρο νερο πού βρίσκεται στή λεκάνη. Μήν κρατομε τό λαό μας στό σκοτάδι, στήν πλάνη. Τό γιασμένο νεράκι το Μικρο Αγιασμο διατηρεται χρόνια, πως καί τό νεράκι το Μεγάλου λεγομένου Αγιασμο».

Συμπέρασμα:

Μπορομε στό σπίτι μας νά χουμε Αγιασμό, ρκε νά μήν τόν ξεχνομε στό εκονοστάσι, λλά νά τόν χρησιμοποιομε κάθε φορά πού παρουσιάζεται νάγκη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου