Ο ΚΥΚΛΟΣ ΑΓΙΑΣ ΓΡΑΦΗΣ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ ΜΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΤΕΣ ΚΑΘΕ ΔΕΥΤΕΡΑ ΣΤΙΣ 5 ΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ. ΦΕΤΙΝΟ ΘΕΜΑ: "ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ ΓΕΡΟΝΤΙΚΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ".
ΤΟ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΟ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ ΜΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΚΑΘΕ ΣΑΒΒΑΤΟ ΣΤΙΣ 12.00 -13.00, ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΘΕ ΣΑΒΒΑΤΟ ΣΤΙΣ 13.00 -14.00.

Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014

Η αλήθεια για τα Χριστούγεννα και η μυθοποίηση των Χριστουγέννων


Η αλήθεια για τα Χριστούγεννα και η μυθοποίηση των Χριστουγέννων
Γεώργιος Μεταλληνός
Με την ενανθρώπηση και τη γέννησή Του ο Θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός πραγματοποιεί το σκοπό της πλάσεως του ανθρώπου, την εμφάνιση του Θεανθρώπου στην Ιστορία. Την ένωση του κτιστού πλάσματος με τον Άκτιστο Πλάστη. Ο σκοπός της ενανθρωπήσεως είναι η θέωση του ανθρώπου. «Άνθρωπος γίνεται Θεός, ίνα Θεόν τον Αδάμ απεργάσηται» (τροπάριο Χριστουγέννων). «Αυτός ενηνθρώπησεν, ίνα ημείς θεοποιηθώμεν» (Μ. Αθανάσιος). «Άνθρωπος γαρ εγένετο ο Θεός και Θεός ο άνθρωπος» (Ι. Χρυσόστομος). Στη λογική ενός ηθικιστού ο όρος «θεοποιηθώμεν», που χρησιμοποιούν Πατέρες, όπως ο Μ. Αθανάσιος, είναι σκάνδαλο. Γι’ αυτό μιλούν για «ηθική θέωση». Διότι φοβούνται να δεχθούν ότι με τη θέωση μεταβάλλεται «κατά χάριν» αυτό που ο Τριαδικός Θεός είναι «κατά φύσιν» (άκτιστος, άναρχος, αθάνατος). Τα Χριστούγεννα είναι, γι’αυτό, άμεσα συνδεδεμένα και με τη Σταύρωση και την Ανάσταση, αλλά και την Ανάληψη και την Πεντηκοστή. Ο Χριστός-Θεάνθρωπος χαράζει το δρόμο, που καλείται να βαδίσει κάθε σωζόμενος άνθρωπος, ενούμενος μαζί Του. Ο Ευαγγελισμός και τα Χριστούγεννα οδηγούν στην Πεντηκοστή,, το γεγονός της θεώσεως του ανθρώπου εν Χριστώ, μέσα δηλαδή στο σώμα του Χριστού. Αν τα Χριστούγεννα είναι η γέννηση του Θεού ως ανθρώπου, η Πεντηκοστή είναι η τελείωση του ανθρώπου ως Θεού κατά χάριν. Με το βάπτισμά μας μετέχουμε στη σάρκωση, το θάνατο και την ανάσταση του Χριστού, ζούμε και μεις τα «Χριστούγεννά μας», την ανά-πλασή μας. Οι Άγιοι δε, που φθάνουν στην ένωση με το Χριστό, τη θέωση, μετέχουν στην Πεντηκοστή και φθάνουν έτσι στη τελείωση και ολοκλήρωση του αναγεννημένου εν Χριστώ ανθρώπου. Αυτό σημαίνει εκκλησιαστικά πραγμάτωση του ανθρώπου, εκπλήρωση δηλαδή του σκοπού της υπάρξεώς του.

Όσο και αν είναι κουραστικός ο θεολογικός λόγος, και μάλιστα στον αμύητο θεολογικά σύγχρονο άνθρωπο, δεν εκφράζει παρά την πραγματικότητα της εμπειρίας των Αγίων μας. Μέσα από αυτήν την εμπειρία και μόνο μπορούν να κατανοηθούν εκκλησιαστικά, δηλαδή Χριστοκεντρικά, τα Χριστούγεννα. Αντίθετα, η αδυναμία του μη αναγεννημένου εν Χριστώ ανθρώπου να νοηματοδοτήσει τα Χριστούγεννα έχει οδηγήσει σε κάποιους γύρω απ’ αυτά μύθους. Οι άγευστοι της αγιοπνευματικής ζωής, μη μπορώντας να ζήσουν τα Χριστούγεννα, μυθολογούν γι’αυτά, στα όρια της φαντασίας και μυθοπλασίας, χάνοντας το αληθινό νόημά τους. Όπως μάλιστα θα δούμε, ο αποπροσανατολισμός αυτός δεν συνδέεται πάντοτε με την άρνηση του μυστηρίου, αλλά με αδυναμία βιώσεώς του, που οδηγεί αναπόφευκτα στην παρερμηνεία του.

Μία πρώτη μυθολογική απάντηση στο ερώτημα των Χριστουγέννων δίνεται από την αίρεση, τη στοχαστική και ανέρειστη –ανεμπειρική δηλαδή- θεολόγηση. Ο δοκητισμός, η φοβερότερη αίρεση όλων των αιώνων, δέχθηκε κατά φαντασίαν νάρκωση του Θεού Λόγου (δοκείν-φαίνεσθαι). Φαινομενική, δηλαδή, παρουσία του Θεού στην ενδοκοσμική πραγματικότητα. Για ποιο λόγο θα μπορούσε να ερωτήσει κανείς. Οι Δοκήται ή Δοκηταί κάθε εποχής δεν μπορούν να ανεχθούν, στα όρια της λογικής τους, τη σάρκωση και τη γέννηση του Θεού ως ανθρώπου. Μεταβαλλόμενοι σε αυτόκλητους υπερασπιστές του κύρους του Θεού, ντρέπονται να δεχθούν κάτι που ο ίδιος ο Θεός επέλεξε για τη σωτηρία μας. Το δρόμο της μητρότητας. Να γεννηθεί δηλαδή από μια Μάνα, έστω και αν αυτή δεν είναι άλλη από το καθαρότερο πλάσμα όλης της ανθρώπινης ιστορίας, την Παναγία Παρθένο. Όλοι αυτοί μπορούν να καταταχθούν στους «υπεράγαν» Ορθοδόξους (κατά τον άγ. Γρηγόριο το Θεολόγο). Γιατί ο Δοκητισμός οδήγησε στο Μονοφυσιτισμό, στην άρνηση της ανθρωπότητας του Χριστού. Είναι οι συντηρητικοί, οι τυποκράτες, οι ευσκανδάλιστοι. Γι' αυτούς όλους είναι σκάνδαλο η αλήθεια, η πραγματικότητα, η ιστορικότητα. Ενώ άλλοι απορρτίπτουν τη θεότητα του Χριστού, αυτοί αρνούνται την ανθρωπότητά του. Και όμως, η Ορθοδοξία ως Χριστιανισμός στην αυθεντικότητά του, είναι η «ιστορικότερη θρησκεία», κατά τον αείμνηστο π. Γεώργιο Φλωρόφσκυ. Ζει στην πραγματικότητα των ενεργειών του Θεού για τη σωτηρία μας και τις δέχεται με το ρεαλισμό της Θεοτόκου: «Ιδού η δούλη Κυρίου, γένοιτό μοι κατά το ρήμα σου» (Λουκ. 1,38)! «Και ο Πιλάτος στο Σύμβολο» λέγει μια ωραία σερβική παροιμία. Διότι ο Πιλάτος, ο πιο άβουλος αξιωματούχος της ιστορίας, ως υπαρκτό ιστορικό πρόσωπο, βεβαιώνει την ιστορικότητα του Ευαγγελίου. Εις πείσμα όμως των Δοκητών ο Θεός-Λόγος «σαρξ εγένετο -δηλαδή άνθρωπος- και εσκήνωσεν εν ημίν, και εθεασάμεθα την δόξαν αυτού (το άκτιστο φως της θεότητάς Του)» (Ιωάνν. 1, 14). Διότι «εν αυτώ κατοικεί παν το πλήρωμα της θεότητος σωματικώς» (Κολ. 2,9), είναι δηλαδή τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος.

Η σάρκωση και γέννηση του Θεανθρώπου είναι σκάνδαλο για την ανθρώπινη σοφία, που αυτοκαταργούμενη και αυτοαναιρούμενη σπεύδει να χαραχτηρίσει «μωρία» το μυστήριο του Χριστού, που κορυφώνεται στον σταυρικό του θάνατο (Α' Κορ. 1,23). Είναι δυνατόν ο Θεός να φθάσει σε τέτοιο όριο κενώσεως, ώστε να πεθάνει πάνω στο σταυρό ως Θεάνθρωπος; Αυτό είναι το σκάνδαλο για τους σοφούς του κόσμου. Γι' αυτούς οι «θεοί» του κόσμου τούτου συνήθως θυσιάζουν τους ανθρώπους γι' αυτούς, δεν θυσιάζονται αυτοί για τους ανθρώπους. Πώς θα δεχθούν το μυστήριο της Θείας Ανιδιοτέλειας; «Ούτως ηγάπησεν ο Θεός τον κόσμον, ώστε τον υιόν αυτού τον μονογενή έδωκεν (θυσίασε) ... ίνα σωθή ο κόσμος δι' αυτού» (Ιωανν. 3, 16. 17). Στα όρια της «λογικής» ή «φυσικής» θεολογήσεως χάνεται τελικά το θείο στοιχείο στο πρόσωπο του Χριστού και μένει το ανθρώπινο, παρανοημένο και αυτό και παρερμηνευόμενο. Διότι δεν υπάρχει ιστορικά άνθρωπος-Χριστός, αλλά Θεάνθρωπος. Η ένωση Θεού και ανθρώπου στο πρόσωπο Θεού-Λόγου είναι «ασύγχητη» μεν, αλλά και «αδιαίρετη». Οι «λογικές» ερμηνείες του Προσώπου του Χριστού αποδεικνύονται παράλογες, διότι αδυνατούν να συλλάβουν με τη λογική το «υπέρλογο».

Η νομική-δικανική συνείδηση ζει και αυτή στο Χριστό το σκάνδαλό της. Αναζητεί σκοπιμότητα κοινωνική στη Σάρκωση και καταλήγει και αυτή στο μύθο, όταν δεν αυτοπαραδίδεται στον Θείο Λόγο. Οι Φράγκοι κατασκεύασαν, μέσω του διακεκριμένου σχολαστικού τους Ανσέλμου (11ος αι.), το μύθο της «ικανοποιήσεως της θείας δικαιοσύνης». Ο Θεός-Λόγος σαρκούται, διά να σταυρωθεί-θυσιασθεί και δώσει έτσι ικανοποίηση στην προσβλή που προξένησε στο Θεό η ανθρώπινη αμαρτία! Τα κρατούντα τότε στη φραγκική φεουδαρχική κοινωνία προβάλλονται (μυθολογικά) στο Θεό, που παίρνει τη θέση στη φραγκογερμανική φαντασία ενός υπεραυτοκράτορα. Ας φωνάζει ο Ιωάννης: «ούτως ηγάπησεν ο Θεός τον κόσμον, ώστε τον υιόν αυτού τον μονογενή έδωκεν...» (3,16), ή ο Παύλος: «συνίστησι δε την εαυτού αγάπην προς ημάς ο Θεός, ότι έτι αμαρτωλών όντων ημών, Χριστός υπέρ ημών απέθανεν» (Ρωμ. 5,8). Όχι! «Για να πάρει εκδίκηση» και «ζητώντας ικανοποίηση» θα μάθει να φωνάζει ο δυτικός (ή δυτικοποιημένος) άνθρωπος.

Έτσι πλάσθηκε ένας «Χριστιανισμός» άλλου είδους, που δεν διαφέρει από μυθοπλασία, αφού προβάλλει στο Θεό τη φαντασία και τις προλήψεις μας. Η εκλογίκευση και η εκνομίκευση του μυστηρίου του Θεανθρώπου είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος του Χριστιανισμού στην ιστορία.

Η θρησκευτική (τυπολατρική) συνείδηση ζει το «σκάνδαλο» της ενανθρωπήσεως καταφεύγοντας στη θρησκειοποίηση της Πίστεως. Εξαντλεί το νόημα των Χριστουγέννων στις τελετές και χάνει τον αληθινό σκοπό τους, που είναι η «υιοθεσία» (θέωση). «Ίνα την υιοθεσίαν απολάβωμεν...» (Γαλ. 4,5). Είναι το σκάνδαλο του φαρισαϊσμού, έστω και αν λέγεται Χριστιανισμός.

Είναι όμως οι εχθροί του «παιδίου» που βιώνουν το σκάνδαλο της εξουσίας. Ο Ηρωδισμός! Οι κρατούντες ή μάλλον «δοκούντες άρχειν...» (νομίζοντες ότι κυβερνούν) (Μαρκ. 10,42), όπως ο Ηρώδης, βλέπουν στον νεογέννητο Χριστό κάποιον ανταγωνιστή και κίνδυνο των συμφερόντων τους. Γι' αυτό «ζητούσι την ψυχήν του παιδίου» (Ματθ. 2,20). Παρερμηνεύουν έτσι τον αληθινό χαραχτήρα της βασιλικής ιδιότητας του Χριστού, της οποίας «ουκ έσται τέλος». Ο Χριστός ως Βασιλεύς όλης της κτίσεως είναι ο μόνος αληθινός Κύριός της, ο δημιουργός και σωτήρας της και όχι ως οι Ηρώδες του κόσμου τούτου, που αδίστακτοι δολοφονούν, για να κρατήσουν την εξουσία τους.

Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος (Ε.Π. 36,516) προσφέρει δυνατότητα ορθής προσεγγίσεως των Χριστουγέννων, δηλαδή αγιοπνευματικής: «Τοίνυν εορτάζομεν μη πανηγυρικώς, αλλά θεϊκώς. μη κοσμικώς, αλλά υπερκοσμίως . μη τα ημέτερα, αλλά τα του ημετέρου (=όχι δηλαδή τους εαυτούς μας, αλλά τον Χριστόν ας τιμάμε...). μάλλον δε τα του Δεσπότου. μη τα της ασθενείας, αλλά τα της ιατρείας. μη τα της πλάσεως, αλλά τα της αναπλάσεως.

Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2014

Μικρός ἤ Μεγάλος Ἁγιασμός;



Μικρός Μεγάλος γιασμός;

(+) Πρωτοπρεσβύτερος π. Μαρίνος Γεωργακόπουλος
Εναι λήθεια τι που πάρχει πνευματική φέλεια, κε πολλές φορές πικρατε συσκότιση καί κυκλοφορον διαφορετικές ξηγήσεις καί ντιλήψεις ο ποες δυσκολεύουν τούς Χριστιανούς νά πωφεληθον σο πρέπει καί ταιριάζει τίς γιαστικές πράξεις τς ᾿Εκκλησίας μας.

Γι’ ατό θεωρομε σκόπιμο πό τίς στλες το μικρο ατο νοριακο ντύπου νά δομε μέ συντομία τήν περίπτωση το Μεγάλου Αγιασμο, πως μς τήν διασώζει γραπτή παράδοση τς ᾿Εκκλησίας μας.

Καί πρτα – πρτα· Τί εναι Αγιασμός;

Γράφει καθηγητής το Πανεπιστημίου ᾿Αθηνν κ. Εάγγελος Θεοδώρου στό περιοδικό «᾿Εφημέριος» το τους 1965, σελ. 10 κ..· «Αγιασμός τν δάτων εναι τελετουργική πρξις, διά τς ποίας δωρ καθαγιάζεται δι’ ρισμένων εχν καί πικλήσεως τς πιφοιτήσεως το Αγίου Πνεύματος, ς καί διά σταυροειδος ελογίας καί μβαπτίσεως το Τιμίου Σταυρο. Η τελετή ατη λέγεται «Αγιασμός» κριβς διότι διά το ηλογημένου δατος καί «τς τούτου μεταλήψεώς τε και ραντισμο» πιστεύομεν, τι γιαζόμεθα καί καθαριζόμεθα τν μαρτιν. Διά τοτο «δεόμεθα το Θεο», πως τό γιαζόμενον δωρ γένηται αματικόν ψυχν καί σωμάτων καί πάσης ντικειμένης δυνάμεως ποτρεπτικόν.»

Η χρησιμοποίηση γιασμένου νερο συναντται σέ πολύ παλαιούς χρόνους τς ζως τν χριστιανν.

᾿Από ρχαίους κκλησιαστικούς στορικούς, πως εναι ᾿Επιφάνιος, Θεοδώρητος κ.., ναφέρονται θαύματα πού γιναν μέ τό ραντισμό γιασμένου νερο, πού γιάστηκε μόνο μέ τή σφράγιση διά το τύπου το Σταυρο καί τς πίκλησης το Αγ. Πνεύματος.

Ο καθηγητής Παν. Τρεμπέλας, στόν Α´ τόμο τς Θρησκευτικς καί Χριστιανικς ᾿Εγκυκλοπαίδειας (᾿Αθναι 1936, σελ. 136) γράφει σχετικά· «Η χρσις δατος πί σκοπο άσεως σθενν καθαγιασμο τόπων βεβηλωμένων διά τς ν ατος νεγέρσεως εδωλείων βωμν εδωλολατρικν, το ποίου μως γιασμός γίνετο οχί δι’ διαιτέρας τινός κολουθίας, λλά μόνον διά τς πλς σφραγίσεως ατο διά το τύπου το Σταυρο, νάγεται ες χρόνους παλαιοτάτους».

Ετσι παρατηρομε τι τό γιασμένο νερό χρησιμοποιήθηκε πό τήν ᾿Εκκλησία σέ πολύ παλαιούς χρόνους καί μέ τήν πάροδο το χρόνου διαμορφώθηκαν ο διαίτερες κολουθίες πού χουμε μέχρι σήμερα.

Ο κολουθίες τς ᾿Εκκλησίας μας πού «καθαγιάζουν τά δατα» εναι τρες· Τό Βάπτισμα, Μεγάλος Αγιασμός καί Μικρός.

Μαρτυρία γιά τό Μεγάλο Αγιασμό μς δίνει Αγιος ᾿Ιωάννης Χρυσόστομος πού σέ μιά μιλία του, πού κανε στό γιο Βάπτισμα το Κυρίου, κάνει λόγο καί γιά τούς πιστούς τς ποχς του, πού εχαν τή συνήθεια νά κρατον καί νά φυλάγουν τό Μεγάλο Αγιασμό στά σπίτια τους. Ο καθηγητής το Πανεπιστημίου κ. ᾿Ιωάννης Φουντούλης γράφει σχετικά στήν π’ ριθμ. 79 πάντησή του στό βιβλίο του (᾿Απαντήσεις ες Λειτουργικάς πορίας, σελ. 142-143)· «Ο ερός Χρυσόστομος στό λόγο του μιλε γιά τή συνήθεια τν πιστν νά ντλον πό τό γιαζόμενο κατά τήν ορτή ατή νερό καί νά τό διατηρον στά σπίτια των καθ’ λη τή διάρκεια το τους καί πί δύο καί τρία κόμη τη. ᾿Ασφαλς σκοπός τους ταν νά πίνουν πό ατό νά χρίωνται καί νά γιάζωνται ν κατά τή διάρκεια το τους ερίσκοντο σέ ψυχική σέ σωματική νάγκη».

Η κολουθία το Μεγάλου Αγιασμο κτός πό τά ερηνικά της, πού περιέχουν σχετικές ατήσεις μέ τή θεραπεία τν ψυχικν καί τν σωματικν σθενειν τν πιστν πως εναι· «Υπέρ το γενέσθαι τό δωρ τοτο… ες ασιν ψυχς καί σώματος… καί πέρ το γενέσθαι ατό πρός καθαρισμόν ψυχν καί σωμάτων…», ναφέρεται καί στή διατήρησή του ς ατρεον παθν· «Ατός, ον, φιλάνθρωπε βασιλε, πάρεσο καί νν διά τς πιφοιτήσεως το Αγίου σου Πνεύματος, καί γίασον τό δωρ τοτο καί δός ατ τήν χάριν τς πολυτρώσεως, τήν ελογίαν το ᾿Ιορδάνου. Ποίησον ατό φθαρσίας πηγήν, γιασμο δρον, μαρτημάτων λυτήριον, νοσημάτων λεξιτήριον, δαίμοσιν λέθριον, τας ναντίαις δυνάμεσιν πρόσιτον, γγελικς σχύος πεπληρωμένον. Ινα πάντες ο ρυόμενοι καί μεταλαμβάνοντες ‘‘χοιεν ατό πρός καθαρισμόν ψυχν τε καί σωμάτων’’ πρός ατρείαν παθν, πρός γιασμόν οκων, πρός πσαν φέλειαν, πιτήδειον…».

Η κολουθία το Μεγάλου Αγιασμο τν Θεοφανίων πεκράτησε σχεδόν πό τόν Ε´ αἰῶνα νά γίνεται δύο φορές. Τήν παραμονή τς ορτς μετά τό τέλος τς Θείας Λειτουργίας το μεγάλου Βασιλείου καί τήν μέρα τς ορτς μετά τήν πόλυση το ρθρου, σύμφωνα μέ τά μυστηριακά τυπικά μετά τό τέλος τς Θείας Λειτουργίας κατά τήν νοριακή πράξη τς ᾿Εκκλησίας μας σήμερα.

᾿Αρχικά Μεγάλος Αγιασμός γινόταν σέ νάμνηση το Βαπτίσματος το Κυρίου στή διάρκεια τς μεγάλης παννυχίδας (λονυκτίας) τς ορτς τν Θεοφανίων. Μετά πό τήν κολουθία το Ορθρου τελετο κολουθία το Αγιασμο καί ο πιστοί «ντλοσαν» γιασμένο νερό, πιναν καί «ρραντίζοντο» καί πειτα, σ’\ατό τό νερό, τό γιασμένο μέ τίς εχές τς ᾿Εκκλησίας, βαπτίζοντο ο κατηχούμενοι. Στή λειτουργία πού κολουθοσε στή συνέχεια, σαν καί ο νεοφώτιστοι, πού γιά πρώτη φορά παιρναν μέρος, γι’\ατό καί μέχρι σήμερα ψάλλεται σ’\ατή ντί το τρισαγίου μνου, τό «Οσοι ες Χριστόν βαπτίσθητε…».

Στήν οσία, Μεγάλος Αγιασμός ξεκίνησε πό τό ελογημένο νερό το ερο Βαπτίσματος. Καί ατό φαίνεται καθαρά πό τή σύγκριση καί μοιότητα πού παρουσιάζουν ο δύο κολουθίες, το Βαπτίσματος καί το Μεγάλου Αγιασμο, μέχρι σήμερα.

Ο ερός Αγουστνος σημειώνει τι στίς μέρες του, γονες φερναν τά παιδιά τους νά τά βαπτίσουν χι γιά νά λάβουν τά πνευματικά χαρίσματα το γιασμένου νερο το Βαπτίσματος, λλά γιά νά πωφεληθον πό τίς «αματικές διότητες» πού εχε τό ελογημένο νερό καί νά γίνουν καλά πό τίς διάφορες σωματικές τους σθένειες. Σέ μιά του πιστολή, διος πατήρ, ναφέρει τι δύο πρόσωπα κατά τήν ρα το Βαπτίσματος γιναν καλά πό νίατες ρρώστειες. (Βλέπε καί Θρησκευτική καί ᾿Ηθική ᾿Εγκυκλοπαίδεια, τόμος Α´ σελ. 225).

Ετσι παρατηρομε τι πολύ γρήγορα σχηματίσθηκε πεποίθηση στούς πιστούς χριστιανούς τι τό γιασμένο νερό το Βαπτίσματος ταν χρήσιμο καί γιά τούς βαπτισμένους πιστούς προκειμένου νά τό χουν σάν φάρμακο στά σπίτια τους, γιά μετάληψη καί ραντισμό.

Γιά λόγους πρακτικούς καί γιά νά μήν μποδίζονται ο λειτουργοί ερες στό βάπτισμα τν πολλν κατηχουμένων πό τήν προσέλευση τν πιστν πρός ντληση γιασμένου νερο, καθιερώθηκε τελετή τς κολουθίας το Αγιασμο νά γίνεται δύο φορές. Τήν παραμονή στήν παννυχίδα καί τήν πομένη μέρα τς Εορτς.

Μετά τήν πικράτηση το νηπιοβαπτισμο (ΣΤ´ αώνας) καί τήν τέλεση το Βαπτίσματος σέ ποιαδήποτε μέρα το κκλησιαστικο χρόνου, Μεγάλος Αγιασμός ξακολουθε νά γίνεται δύο φορές μέχρι τίς μέρες μας, χωρίς νά πάρχει διαφορά το νός Αγιασμο τς παραμονς καί το λλου τς ορτς, 5 καί 6 ᾿Ιανουαρίου.

Η κολουθία το μεγάλου Αγιασμο εναι μία καί ατή, ετε τελεται τήν παραμονή, ετε τήν μέρα τς ορτς τν Θεοφανίων.

Ο καθηγητής ᾿Ι. Φουντούλης, σημειώνει στήν π’ ριθμ. 208 πάντησή του·

«Καί πως Θεία Λειτουργία εναι μία καί ατή ετε τελεται τό Πάσχα, τά Χριστούγεννα, τήν Κυριακή, ποιαδήποτε λλη μέρα το τους καί κοινωνν κοινωνε πάντοτε Σμα καί Αμα Χριστο, τσι καί στήν κολουθία το μεγάλου Αγιασμο μεταβάλλεται διά τς πιφοιτήσεως το Αγίου Πνεύματος τό ελογούμενο δωρ σέ Μέγαν Αγιασμό, σέ ποιαδήποτε πό τίς δύο μέρες τελεσθε κολουθία. Η διπλή τέλεσις τς κολουθίας προλθε πό καθαρς πρακτικούς λόγους, γιά τήν ξυπηρέτηση τν πιστν».

Πολλοί κατά διαστήματα προσπάθησαν νά δώσουν διάφορες ξηγήσεις καί συμβολισμούς στίς δύο κολουθίες καί σως π’ ατό νά προλθε σύγχυση πού πικρατε σήμερα καί θέλει νά ξεχωρίσει τόν ναν Αγιασμό πό τόν λλο.

Ο διος καθηγητής γράφει στή συνέχεια τήν πάντηση:

«…Καί Καμπανίας Θεόφιλος στό “Ταμεον ᾿Ορθοδοξίας” προσπαθε νά δώσει μία ρμηνεία στήν διπλή τέλεσι· ατός πικαλεται πρακτικούς λόγους, τό “Φώτισμα” δηλαδή τν “οκων, χώρων, μανδρν καί παντός κτός καί ντός οκήματος νθρώπων καί θρεμμάτων”, πού γένετο πό τούς ερες κατά τήν παραμονή “ν γάρ τ τν Θεοφανίων, μέρ δεσποτικ, ο πρέπον τούς ερες περιάγειν καί τούς λλους νοχλεν». Οτε κν περν σκέψις σ’ λους τούς νωτέρω, τι πάρχει καμία διαφορά μεταξύ τς μις καί τς λλης γιάσεως το δατος.»

Οσο γιά τήν ρμηνεία το Παϊσίου Γάζης, πού μνημονεύει σιος Νικόδημος ες τό “Πηδάλιον”, σέ ποσημείωση στόν ξε´ κανόνα τς Πενθέκτης Συνόδου, τι τς Παραμονς “εναι ες τύπον το βαπτίσματοςτο ᾿Ιωάννου… διά τοτο καί γίνεται ταπεινά” καί τν Φώτων τι “εναι ες τύπον το βαπτίσματος το Κυρίου… διά τούτου καί γίνεται μετά παρρησίας καί παραπομπς” εναι μία εσεβής ξήγηση, χωρίς μως κανένα στορικό λειτουργικό ρεισμα.

Εναι λήθεια τι ᾿Εκκλησία μας πό τότε πού καθιέρωσε τήν τέλεση το Αγιασμο, σέ νάμνηση τς Βαπτίσεως το Κυρίου μας στόν ᾿Ιορδάνη ποταμό, συνέστησε κατά κάποιο τρόπο, μιά διαίτερη ελάβεια στό γιασμένο νερό. ᾿Ακόμη καί προέλευση καί σχέση τς κολουθίας μέ τήν ελογία το γίου Βαπτίσματος τοποθέτησε «εραρχικά», κατά τάξη θά λέγαμε, τό Μεγάλο Αγιασμό στερα πό τή Θεία Κοινωνία. Στόν Κώδικα 978 το Σιν ναφέρεται «δεύτερον τς Αγίας Κοινωνίας» καί σημειώνεται κόμη τι δινόταν σάν βοηθητικό μέσο σ’ ατούς πού εχαν κάποιο μπόδιο καί δέν μποροσαν νά χουν συμμετοχή στό Μυστήριο τς Θείας Εχαριστίας.

Η πέρμετρη ατή ελάβεια στό Μεγάλο Αγιασμό εχε σάν ποτέλεσμα νά δημιουργηθον πολλές περβολές πού δυστυχς φθασαν μέχρι τίς μέρες μας.

Καί εναι φανερό τι πολλές π’\ατές δέν νταποκρίνονται, πως φαίνεται, στά πράγματα.

Η δια ᾿Ακολουθία, πως σημειώσαμε, κάνει λόγο γιά διαρκή χρήση το γιασμένου νερο καί συνιστ νά τό χουμε πρός «πσαν φέλειαν πιτήδειον» («᾿Εφημέριος» τους 1969, σελ. 59 κ..).

Χρειάζεται πολλή προσοχή πό τούς πνευματικούς Πατέρες σύσταση πού κάνουν σέ μερικούς· «Νά κοινωνήσεις μέ Μεγάλο Αγιασμό», χωρίς προηγουμένως νά ξηγήσουν μέ λεπτομέρεια τή σωστή χρήση καί τά ποτελέσματα το Μεγάλου Αγιασμο. Τίποτε δέν μπορε νά ντικαταστήσει τή Θεία Κοινωνία, πού εναι διος Χριστός μας, μέ τόν ποο πρέπει μέ κάθε θυσία καί κατάλληλη προετοιμασία νά προσερχόμεθα γιά νά νωθομε μαζί Του.

Οτε εναι σωστή σύσταση νά ζητον ο πιστοί νά λάβουν Μεγάλο Αγιασμό τήν ρα πού Λειτουργός ερεύς μεταδίδει πό τήν ραία Πύλη τή Θεία Μετάληψη καί διαίτερα στίς «μεγάλες μέρες» πού προσέλευση στή Θεία Κοινωνία γίνεται σχεδόν πό τό σύνολο τν πιστν νοριτν.

Μερικοί μιλον γιά πιστροφή το γιάσματος στό Ναό, ν δέν χρησιμοποιηθε τήν μέρα τν Θεοφανίων. Ατό εναι παράδοξο, κι ταν λέγεται κόμη καί πό μορφωμένους ερες, πού ποτίθεται τι χουν μελετήσει τό θέμα καί χειρίζονται μέ πευθυνότητα τά γιαστικά μέσα τς ᾿Εκκλησίας μας. Μέ τόν τρόπο ατό «ντιστρατεύεται» πραγματικότητα καί σκοπός το Αγιασμο μέ ποτέλεσμα πολλοί πιστοί νά στερονται πό τίς πολλές καί χρήσιμες διότητες το γιασμένου νερο, πού φελε μέ πολλούς τρόπους τήν πνευματική μας ζωή καί μς βοηθάει νά πολεμήσουμε τίς διαβολικές νέργειες.



Οπως ναφέραμε, Αγιασμός πού γίνεται τήν παραμονή καί ατός πού γίνεται τήν μέρα τν Θεοφανίων, εναι διος καί μπορομε νά τόν πάρουμε καί νά πιομε νηστικοί κατά τή συνήθεια πού πεκράτησε χωρίς καμιά διαίτερη νηστεία νωρίτερα.

Η νηστεία πού κάνουμε τήν παραμονή τς Εορτς, δέν χει καμιά σχέση μέ τή μετάληψη το Μεγάλου Αγιασμο. Η νηστεία τς παραμονς εναι «κατάλοιπο» τς προπαρασκευαστικς νηστείας περισσοτέρων μερν πού γινόταν γιά τόν ορτασμό τν τριν μεγάλων ορτν πού ᾿Εκκλησία μας εχε τήν 6η ᾿Ιανουαρίου· Γέννηση, Περιτομή καί Βάπτιση το Κυρίου. Οταν Γέννηση μεταφέρθηκε νά ορτάζεται στίς 25 Δεκεμβρίου προπαρασκευαστική νηστεία γινε 40 μέρες πρίν πό τά Χριστούγεννα καί γιά τά Θεοφάνια λόγ το δωδεκαημέρου μεινε μόνο μιά μέρα νηστείας, παραμονή 5 ᾿Ιανουαρίου.

Πολλοί πό τούς ρχαίους κώδικες κάνουν λόγο γιά μετάληψη το Μεγάλου Αγιασμο πρό το ντιδώρου.

Η σύγχρονη πράξη τν Μονν το Αγίου Ορους, πού κρατον μέ πολλή προσοχή τίς παραδόσεις, χει τήν ξς σειρά· Θεία Κοινωνία, ᾿Αντίδωρον, Αγιασμός, κόλυβο. ᾿Ακόμη καί γιά λόγους πρακτικούς σήμερα συνιστται πρτα νά παίρνουμε τό ντίδωρο πό τό χέρι το Λειτουργο ερέα καί στή συνέχεια νά μεταβαίνουμε στόν τόπο πού πάρχει τό γίασμα γιά νά μεταλάβουμε π’\ατό καί νά πάρουμε καί γιά τό σπίτι μας.

Ο Αγιασμός, πού καθιερώθηκε νά γίνεται τήν παραμονή καί τήν μέρα τς ορτς τν Θεοφανίων, νομάσθηκε Μεγάλος Αγιασμός σέ σύγκριση μέ τόν λλο Αγιασμό πού γίνεται σέ ποιαδήποτε μέρα το χρόνου καί λέγεται Μικρός Αγιασμός.

Η ᾿Εκκλησία πολύ νωρίς βρέθηκε στήν νάγκη νά δημιουργήσει ορτές, κολουθίες καί λλες παρόμοιες κδηλώσεις, γιά νά μπορέσει νά «ξεκόψει» κατά κάποιο τρόπο τά εδωλολατρικά θιμα πό τή ζωή τν πιστν της.

Ετσι συνέβη καί μέ τή δημιουργία καί καθιέρωση το Μικρο Αγιασμο, γιά τόν ποο τίποτα δέν γνωρίζουμε, γιά τό πότε κριβς «εσλθε» στή ζωή τς ᾿Εκκλησίας. Ο Βαλσαμών, πού σχολιάζει τόν ΞΕ´ Κανόνα τς ν Τρούλ Οκουμενικς Συνόδου ναφέρει τά ξς· «Η τς νουμηνίας (ρχή το σεληνιακο μηνός) ορτή, πρό μνημονεύτων χρόνων, σχόλασε καί ντί ταύτης, Θεο χάριτι, λαστήριοι εχαί πρός Θεόν καί γιασμοί π’\᾿Εκκλησίας παρά το πιστο λαο γίνονται καθ’ κάστην ρχιμηνίαν καί δασιν ελογία, οκ ντιλογίας, χριόμεθα».

Ο Κ. Καλλίνικος στό βιβλίο του «Ο Χριστιανικός Ναός καί τά τελούμενα ν ατ» (Εκδοσις Β´, 1958, σελ. 581) γράφει σχετικά· «Ο μηνιαοι γιασμοί δέν εναι μέν σύγχρονοι τν Χρυσοστόμου, ᾿Επιφανίου, Θεοδωρήτου καί Σωφρονίου, πλήν δέν εναι καί μεταγενέστεροι το 8ου αἰῶνος, μπεδοθέντες ν τ ᾿Εκκλησί καί ς ντίμετρον καί ντισήκωμα εδωλολατρικν θαλασσίων ραντισμν καί γνισμν, καθ’ ν φειλεν Χριστιανισμός διά το ατο πλου νά ντεπεξέλθ».

Στό σημεο ατό θεωρεται σκόπιμο ν’ ναφερθε τι πάρχει μαρτυρία κατά τήν ποίαν Μικρός Αγιασμός γινόταν καί στό Παλάτι τς Κωνσταντινουπόλεως παρουσί τν Βασιλέων καί γινόταν στήν ρχή κάθε μνα κτός το ᾿Ιανουαρίου καί Σεπτεμβρίου, πειδή κολουθοσαν ο γιορτές τν Θεοφανίων καί τς Υψώσεως το Τιμίου Σταυρο.

Ετσι ξηγεται καί μνημόνευση πού πάρχει στήν εχή γιά τούς πιστούς βασιλες καί κόμη τό τροπάριο «Σσον Κύριε τόν λαόν Σου… νίκας τος βασιλεύσιν κατά βαρβάρων δωρούμενος» καί ψάλλεται ταν «καταδύεται» στό νερό Τίμιος Σταυρός (Θρησκ. ᾿Εγκυκλ. τόμος Α´, σελ. 142 κ..).

Η ᾿Ακολουθία το Μικρο Αγιασμο δέν χει καμία σχέση μέ τό βάπτισμα το Κυρίου, πως εναι ᾿Ακολουθία το Αγίου Βαπτίσματος, οτε γίνεται σέ νάμνηση κείνου, πως εναι κολουθία το Μεγάλου Αγιασμο. Εχει ναν ξεχωριστό χαρακτρα καί διαφορετικό σκοπό.

Καθαγιάζεται τό νερό γιά νά χρησιμοποιηθε πό τούς πιστούς γιά τόν γιασμό καί τήν ψυχική καί σωματική θεραπεία καί γιά ελογία «τν οκων καί τν ργων τν χειρν των», πως χαρακτηριστικά διατυπώνεται στίς ατήσεις τν ερηνικν καί στίς εχές τς λης κολουθίας το Μικρο Αγιασμο (᾿Απαντήσεις ες λειτουργικάς πορίας, ᾿Ι. Φουντούλη, σελ. 74).

Εκολα τώρα μπορομε νά παρατηρήσουμε τι διαφορά στήν οσία μεταξύ το Μεγάλου καί το Μικρο Αγιασμο δέν πάρχει. Διαφέρουν μόνο στό χρόνο πού καθιερώθηκε στή ζωή τς ᾿Εκκλησίας, στήν ᾿Ακολουθία καί στίς μέρες πού γίνονται. Ο μεγάλος γιασμός γίνεται στίς ορτές τν Θεοφανείων καί μικρός κάθε πρωτομηνιά καί πότε νάγκη τν πιστν τό ζητήσει.

«Μικρός, καθώς νεώτερός του κατά τήν λικίαν καί βραχύτερός του κατά τήν κτασιν. Μικρός διότι ,τι κενος παγγέλλεται ν μεγάλ βαθμ παξ το Ετους, τοτο οτος ρχεται νά κζητήσ παρά Θεο ες βαθμόν μικρότερον ν οἱᾳδήτινι μέρα καί ρα το νιαυτο…» (Κ. Καλλίνικος, σελ. 580).

Καί θά τελειώσω τή μικρή ατή μελέτη, περί το Μεγάλου Αγιασμο καί τή χρήση του, μέ τά σχετικά πού γράφει ρχιμανδρίτης-εροκήρυξ Χριστόφορος Καλύβας, στό βιβλίο του «᾿Αδελφικά γράμματα» (κδ. 1962, σελ. 257)·

«Ο Αγιασμός εναι Αγιασμός, ετε δίδεται τήν παραμονή τν Φώτων, ετε τήν δια μέρα ετε γίνεται στό σπίτι. Δέν χει διαφορά γιασμός Μικρός πό τόν Μεγάλο. Λέγεται Μικρός Μεγάλος, πειδή ο εχές εναι μικρότερες μεγαλύτερες, πειδή παρατείνεται περισσότερο λιγότερο σχετική κολουθία. Θεαματικά εναι ατά. Δέ σημαίνουν οσία προκειμένου περί το γιασμο το καθαρο νερο πού βρίσκεται στή λεκάνη. Μήν κρατομε τό λαό μας στό σκοτάδι, στήν πλάνη. Τό γιασμένο νεράκι το Μικρο Αγιασμο διατηρεται χρόνια, πως καί τό νεράκι το Μεγάλου λεγομένου Αγιασμο».

Συμπέρασμα:

Μπορομε στό σπίτι μας νά χουμε Αγιασμό, ρκε νά μήν τόν ξεχνομε στό εκονοστάσι, λλά νά τόν χρησιμοποιομε κάθε φορά πού παρουσιάζεται νάγκη.

Μια φυλή κανίβαλων στην Ορθοδοξία



Μια φυλή κανίβαλων στην Ορθοδοξία



Ιεραποστολή στους ανθρωποφάγους*


Εισαγωγή


Το αναδημοσιεύουμε για να πα­ρουσιάσουμε ένα γνήσιο ιεραποστο­λικό φρόνημα που όλοι το έχουμε ανάγκη.
Αυτός ο Φιλόθεος, ήταν φοιτητής της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης του Οικουμενικού Πατριαρχείου και αποφοιτούσε το 1874. Ο Φιλόθεος Α­θηναϊδης (φωτο), καταγόμενος από την κω­μόπολη Γραμμενίτσα Άρτας, ήταν κα­λός σπoυδαστής φιλoμαθής και ε­ντρυφούσε πολύ στη μελέτη των αγίων Γραφών. Όταν τελείωσε τον κύ­κλο των σπουδών του, ο Διευθυντής της Σχολής τού πρότεινε να χειροτο­νηθεί ιερέας. Σύμφωνα με τον κα­νονισμό της Σχολής, για να πάρει το πτυχίο του ο οποιοσδήποτε απόφοι­τος έπρεπε πρώτα να χειροτονηθεί ιε­ρέας.
Ξαφνικά από μέσα του αναπήδησε ένας πόθος για ιεραποστολική δράση και αρνείται να χειροτονηθεί. Ο διά­λογος που έγινε μεταξύ αυτού και του τότε Διευθυντή της Θεολογικής Σχο­λής της Χάλκης είναι αξιόλογος, απο­καλυπτικός και μεγάλου ενδιαφέροντος. Αποκαλύπτεται ένα γνήσιο Ορ­θόδοξο ιεραποστολικό φρόνημα. Η καρδιά του Φιλόθεου επυρπολείτο από πόθο προσφοράς και θυσίας, να πάθει και να υποφέρει για το Χριστό. Εφλέγετο από επιθυμία να κηρύξει το Χριστό στα έθνη και στους ειδωλολά­τρες, ώστε κι αυτοί να γνωρίσουν τον Χριστό και να σωθούν, χωρίς να προ­σβλέπει σε αμοιβές και απολαβές. Ή­θελε να γίνει Ιεραπόστολος. Πρέπει δε να ομολογήσουμε ότι αυτό το φρό­νημα λείπει σήμερα από την Ορθόδο­ξη Ελλάδα.
Το φρόνημα του Φιλόθεου διδά­σκει το δρόμο και το καθήκον της ιε­ραποστολής που πηγάζει από το Ευ­αγγέλιο του Χριστού. Είναι πέρα και πάνω από θέσεις και εκκλησιαστικά αξιώματα και απευθύνεται αδιάκριτα προς όλους τους Ορθόδοξους Χρι­στιανούς, άνδρες ή γυναίκες. Το ιεραποστολικό φρόνημα είναι χάρισμα Θεού, είναι δωρεά του Αγίου Πνεύματος, είναι δρόμος αγιασμού. Νομί­ζουμε ότι αυτό το γνήσιο, ευαγγελικό φρόνημα έχει εξασθενήσει σήμερα στην Ορθόδοξη Ελλάδα. Είναι λάθος να ταυτίζεται με τα εκκλησιαστικά α­ξιώματα και την ιερωσύνη. Είναι χα­ρίσματα που δίδει ο Θεός στους πιστούς και δεκτικούς χαρισμάτων για να τα προσφέρουνε στην Εκκλησία του Χριστού ως διακονήματα, όπως τονίζει και 'ο Απ. Παύλος (Α' Κορ. 12/ιβ,28-31). Όλοι μπορούμε να γίνουμε Ιεραπόστολοι ή ακόμα και συνεργοί Ιεραποστόλων, αρκεί να το επιθυμή­σουμε. Άλλωστε η αγία μας Ορθόδο­ξη Εκκλησία ανεκήρυξε ως ισαποστό­λους και αγίους την Αγ. Φωτεινή τη Σαμαρείτιδα, την Αγ. Ελένη κ.ά. Αλ­λά και όλοι οι μεγάλοι άγιοι της Εκκλησίας μας, όπως ο Άγιος Δημήτρι­ος, ο Άγιος Παντελεήμων, ο Άγιος Γε­ώργιος, η Αγία Παρασκευή κ.ά. ήταν Ιεραπόστολοι. Γι' αυτό ο Θεός τους ανέδειξε και τους στεφάνωσε με το στέφανο του μαρτυρίου.
Τα μηνύματα που βγαίνουν από το παραπάνω άρθρο είναι πάμπολλα και προς πολλές κατευθύνσεις.
Η Ορθόδοξη εξωτερική ιεραπο­στολή περιμένει Ιεραποστόλους από την Ελλάδα.

Ο διάλογος έχει ως εξής:

.... Ο Φιλόθεος, όπως μάθαμε, προ­σκλήθηκε να χειροτονηθεί και μάλι­στα του είπαν ότι είχε «προοπτικές» να γίνει αρχιερέας.
- Όλα καλά και άγια, είπε, αλλά η εντολή του Χριστού;
- Ποια εντολή; τον ρώτησε ο Διευθυντής της Σχολής.
- Η εντολή «πορευθέντες μαθητεύ­σατε πάντα τα έθνη» (Ματθ. 28/κη,19). Εφόσον υπάρχει έστω και ένας άπι­στος πάνω στη γη που δε γνωρίζει το Χριστό και το ευαγγέλιο, η εντολή αυτή υποχρεώνει όλους τους πιστούς να εργάζονται για τον ευαγγελισμό τους. Γιατί οι άλλες Εκκλησίες εργά­ζονται ιεραποστολικά μέσα στους απίστους και τους αγρίους; Υπάρ­χουν εκατομμύρια άπιστοι και ειδω­λολάτρες. Ποιος θα τους διδάξει; Ποιος θα τους φωτίσει; Ποιος θα εκ­πληρώσει την εντολή του Χριστού, αν δεν το κάνουμε εμείς οι Χριστιανοί; Αν όλοι γίνουμε αρχιερείς μένοντας στο ίδιο μέρος, πού είναι τότε το ευ­αγγελικό παράγγελμα και η αποστο­λική εργασία στους απίστους; Ο Παύ­λος περιγράφει όλες τις κακουχίες που πέρασε για το ευαγγέλιο του Χρι­στού (Β' Κορινθ. 11/ια,23-28). Και όλα αυτά τα πέρασε για τη σωτηρία των αδελφών, για να τους οδηγήσει στη Χάρη του Θεού μέσω του Ευαγγελί­ου, για να εκπληρώσει την εντολή «πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη!»
- Κι εμείς, απάντησε ο Διευθυ­ντής, εκτελούμε αυτή την εντολή. Η Ορθόδοξη Ρωσική Εκκλησία εργάζε­ται μεταξύ των απίστων, αποστέλλει Ιεραποστόλους στην Ιαπωνία και την Κίνα που κηρύττουν το ευαγγέλιο και επιστρέφουν αθάνατες και λογικές ψυχές στον Ιησού Χριστό. Στο Πεκί­νο υπάρχουν πάνω από 50.000 Ορθό­δοξοι Χριστιανοί Κινέζοι. Έχουν να­ούς, επισκόπους, ιερείς, διαβάζουν το Λόγο του Θεού στην κινέζικη γλώσ­σα.
- Αφού, λοιπόν, κ. Διευθυντά, η Ορθόδοξη Ρωσική Εκκλησία εργάζε­ται ιεραποστολικά κι έτσι εκπληρώ­νει την εντολή του Χριστού, γιατί να μην εργάζεται και η Ορθόδοξη Ελλη­νική Εκκλησία, αυτή που στο παρελ­θόν τόσο καλά εργάστηκε, διά των με­γάλων της φωστήρων, για την επι­στροφή των Σλάβων, των Βουλγάρων και τόσων άλλων λαών;
- Με ποια μέσα; ρώτησε ο Διευθυ­ντής.
- Υπήρξαν περιστάσεις που υπήρχαν πολλά μέσα και μπορούσαν να γίνουν πολλά καλά. Ίσως αντίξοες περιστάσεις δεν το επέτρεψαν, αλλά, Θεού θέλοντος, θα γίνει στο μέλλον. Γιατί οι Ρώσοι να εργάζονται και να τους επαινούμε κι εμείς να αναπαυό­μαστε; Γιατί να μένουμε στάσιμοι; Γιατί να μην εργαζόμαστε προς δό­ξαν θεού για την επιστροφή των α­δελφών μας από το σκοτάδι της α­γνωσίας στο φως του Χριστού; Όχι, κύριε Διευθυντά! Εγώ δε θέλω να γίνω αρχιερέας! θέλω να κηρύξω το Χριστό μεταξύ των αγρίων και των απίστων. Ας γίνουν άλλοι αρχιερείς.
- Ναι, αλλά αν δε χειροτονηθείς, δε θα πάρεις το δίπλωμά σου!
- Οι Απόστολοι δεν πήραν θεολο­γικά διπλώματα για να κηρύξουν την αλήθεια. Αλλά με ειλικρινή πίστη στο θεό, με φλογερή αγάπη στο Χρι­στό και με ενθουσιώδη ζήλο για την εξάπλωση της αληθινής γνώσης του θεού με το κήρυγμα και το φωτισμό των ανθρώπων.
- Ώστε;
- Εγώ ούτε θα χειροτονηθώ, ούτε δίπλωμα θα πάρω, αφού αυτός είναι ο κανονισμός της Σχολής!
- Και γιατί δε χειροτονείσαι, να πάρεις το δίπλωμά σου, και μετά να ακολουθήσεις την κλίση της καρδιάς σου;
- Διότι, για να αξιωθώ αυτού του αξιώματος, πρέπει πρώτα να δοκιμα­στώ, να υποφέρω για τον Κύριο, να εργαστώ για τους αδελφούς μου, να κοπιάσω εργαζόμενος για το ευαγγέ­λιο και μετά να αναλάβω αυτό το μεγάλο φορτίο. Εάν είμαι ιερωμένος, θα κηρύττω αναγκαστικά, διότι θα είναι καθήκον μου και θα ανταμείβομαι υλικά για την εργασία μου αυτή' αλλά τότε πού θα είναι το καύχημά μου ότι υπηρετώ δωρεάν τον Κύριο; Ναι μεν, ο Κύριος διέταξε «τοίς τό ευαγγέλιον καταγγέλουσιν εκ του ευαγ­γελίου ζεiν» (Α' Κορ. 9/θ,14), αλλά το δέχτηκε αυτό ο πλήρης χριστιανικής αυταπαρνήσεως Παύλος; Όχι βεβαί­ως (Α' Κορ. θ,14-27).
Τι να του έλεγε ο Διευθυντής. Σχε­δόν τον μάλωσε. Τον θεώρησε εκκεντρικό.
Όταν έγιναν όλα αυτά γνωστά και διαδόθηκαν μεταξύ των συμμαθητών του, οι περισσότεροι ομοίως τον μά­λωναν και τον θεωρούσαν παράφρο­να. Εγώ, που γνώριζα το χαρακτήρα του ως συμπατριώτες που ήμασταν, τον θαύμασα και τον μακάρισα.
Όταν βγήκε από το Διευθυντήριο ο Φιλόθεος ήταν γαλήνιος και το πρόσωπό του άστραφτε σαν από θεία δόξα. Έτρεξα στο δωμάτιο.
- Τελείωσαν όλα, μου είπε.
- Χειροτονείσαι; τον ρώτησα.
- Όχι, αναχωρώ.
- Χωρίς το πτυχίο σου;
- Ναι. Χωρίς να γνωρίσω τον κό­σμο, να δοκιμάσω τις δυνάμεις μου και να δω αν μπορώ να αναλάβω τό­σο μεγάλο φορτίο, μπορώ να υποσχε­θώ ενώπιον θεού και ανθρώπων όσα απαιτεί η ιερωσύνη; Είμαστε νέοι, άπειροι από τον κόσμο, γιατί να ανα­γκαζόμαστε σε αυτήν την ηλικία να αναλαμβάνουμε για όλη τη ζωή μας ένα βάρος, το οποίο δεν είμαστε σίγουροι ότι θα μπορέσουμε να αντέ­ξουμε για πάντα;
Και μου ανέφερε τότε διάφορους μαθητές που για να πάρουν το πτυχίο τους χειροτονήθηκαν και μετά ...
Είχα, λοιπόν, δίκιο. Ας τον ονό­μασε ο Διευθυντής εκκεντρικό. Ας τον θεώρησαν οι συμμαθητές του πα­ράφρονα. Εγώ τον ονόμασα και πί­στεψα ότι ήταν ευσυνείδητος και αλη­θινός Χριστιανός ....
Σε όλους μας γεννάται το ερώτη­μα: Τελικά, τι έγινε ο Φιλόθεος;

Α) Προς την Ινδία

Ο Φιλόθεος Αθηναΐδης, ακολού­θησε το δρόμο της καρδιάς του. Ενώ στην αρχή βρέθηκε σε αδιέξοδο, ο Θε­ός του τα έφερε κατά την καρδίαν του. Γνώρισε τον π. Νεκτάριο, ο ο­ποίος αποσταλείς από το Πατριαρ­χείο θα πήγαινε στην Ορθόδοξη Εκ­κλησία της Καλκούτας Ινδιών και δέ­χτηκε να τον ακολουθήσει, έχοντας πάντα τον πόθο να διδάξει το ευαγγέ­λιο σε ανθρώπους που δεν το είχαν ακούσει ποτέ ξανά. Η συνέχεια όμως είναι τόσο εντυπωσιακή και θαυμα­στή, που μπορεί να χαρακτηριστεί ως και απίστευτη. Είναι όμως αλήθεια!

Β) Στο νησί των ανθρωποφάγων

Στο δρόμο λοιπόν προς την Ινδία, ταξιδεύοντας με πλοίο, και ενώ έπλε­αν στον Ινδικό Ωκεανό, τους έπιασε μεγάλη θαλασσοταραχή και το πλοίο ναυάγησε κοντά στα νησιά Τσάγος, νότια των Μαλδίβων νήσων. Από τους επιβάτες του πλοίου οι περισσό­τεροι κατάφεραν να σωθούν, καθώς κοντά υπήρχε μια συστάδα νησιών. Αλίμονο όμως! Στο νησί κατοικούσε μια φυλή ανθρωποφάγων. Έτσι οι κα­ταταλαιπωρημένοι ναυαγοί, έπεσαν στα χέρια τους και έγιναν τροφή των αγρίων. Πραγματικά φρικιαστικό να βλέπει ο Φιλόθεος τον π. Νεκτάριο, δύο άλλους αλλόδοξους Ιεραποστό­λους που είχαν γνωρίσει και τους υπόλοιπους συνταξιδιώτες του να καταβροχθίζονται ωμοί από τους ιθαγενείς. Πρόκειται για ανθρώπους που θυσιάστηκαν για το όνομα του Χριστού με τον πλέον βασανιστικό τρόπο. Τον Φιλόθεο όμως τον άφη­σαν για την άλλη ημέρα.
Όταν συνήλθε και είδε όλα τα γενόμενα, τον κατέλαβε τρόμος. Γρήγο­ρα όμως ύψωσε το βλέμμα και την καρδιά του προς το Θεό. Και όντως, ο Θεός έδωσε και πάλι θαυμαστή λύ­ση! Ενώ πλησίασαν για να τον φάνε, ξαφνικά σταμάτησαν, έσκυψαν κάτω και άρχισαν να φωνάζουν «ταμπού! ταμπού!» Τι είχε συμβεί; Μια μεγάλη ελιά στο πρόσωπο του που είχε, την είχαν εκλάβει ως ιερό σημάδι που επεδείκνυε τη θεϊκή του καταγωγή... Έπεσαν λοιπόν και τον προ­σκυνούσαν και του ζη­τούσαν να μην τους καταστρέψει. Αυτή η «τυχαία σύμπτωση» έ­γινε η αφορμή για όλη τη θαυμαστή συνέχεια.
Ο Φιλόθεος αντιμε­τωπίστηκε με φόβο ως θεϊκό πρόσωπο. Αυτός εκμεταλλεύ­τηκε αυτή τη συγκυρία και φρόντιζε συνεχώς να καλλιεργεί το φόβο και το δέος στους «υπηκόους» του, τους επιβλήθηκε και τους διοικούσε. Του έχτισαν ένα σπιτόδεντρο, απ' όπου με τη βοήθεια του «πρωθυπουργού» του (του πρώην αρχηγού τους) τους διοι­κούσε. Μετά από κάποιο διάστημα τους επιτέθηκαν οι ιθαγενείς ανθρω­ποφάγοι από το διπλανό νησί. Τότε, μπροστά στη δύσκολη αυτή περίστα­ση, χρησιμοποίησε ένα περίστροφο που είχε. Από τότε τον θεωρούσαν το θεό που είχε τον κεραυνό. Αυτό μεγά­λωσε το φόβο και το δέος που του εί­χαν.

Γ) Το εκπολιτιστικό του έργο

Ο Φιλόθεος με το φωτισμό του Θεού και με την προσευχή του άρχισε σιγά- σιγά το εκπολιτιστικό του έργο στους ανθρωποφάγους. Τους έβαλε να πλύνουν καλά όλη την περιοχή από τα αίματα, να θάψουν όσους νε­κρούς είχαν απομείνει και απαγόρευ­σε για πάντα την ανθρωποφαγία. Τους έμαθε να ψήνουν το κρέας των ζώων και να μην τρώ­νε ποτέ ωμό -πράγμα που τους ικανοποίησε πολύ-, τους χώρισε σε ομάδες και τους ανέθε­σε αρμοδιότητες. Έτσι, άλλοι κυνηγούσαν, άλ­λοι μάζευαν καρπούς, άλλοι μαγείρευαν, άλ­λοι έκαναν κατασκευα­στικά και επισκευαστικά έργα κ.τ.λ. Όλοι εργάζονταν, όφει­λαν να πλένονται και να φροντίζουν για την καθαριότητα. Με τον καιρό έμαθε τη γλώσσα τους και επινόησε αλφάβητο γι' αυτήν. Φρόντισε δε να διδάξει σε όλους γραφή, ανάγνωση και αριθμητική.

Δ) Ο εκχριστιανισμός των ανθρωποφάγων

Εκτός όμως από τις καθαρά εκπο­λιτιστικές παρεμβάσεις του, επέβαλε και κάποιες συνήθειες ηθικής χρι­στιανικής ζωής, χωρίς όμως να διδά­ξει ποτέ για το Χριστό. Έτσι απαγό­ρευσε την πολυγαμία και κοινογαμία που είχαν. Έφτιαξαν οικογένειες που η κάθε μια έμενε στο δικό της καλυ­βάκι. Επίσης μετέφρασε στη γλώσσα τους την Καινή Διαθήκη -είχε μαζί του μία-, τους έβαλε να φτιάξουν αν­τίγραφα και τη μελετούσαν ο καθένας καθημερινά. Τους είχε μαγέψει τόσο το περιεχόμενο της, που όλοι μελε­τούσαν και απήγγειλαν στίχους της Κ. Διαθήκης απ' έξω. Όταν λοιπόν ήταν έτοιμοι άρχισε να τους εξηγεί τα της πίστεως μας, ξεκινώντας από το ότι ο ίδιος δεν είναι Θεός, αλλά απεσταλ­μένος του, μέχρι και το απολυτρωτικό έργο του Ιησού Χριστού. Έγιναν όλοι τους πιστοί και μάλιστα επεδεί­κνυαν πολύ ζήλο στη μελέτη της Αγίας Γραφής και στην κατήχηση που έκανε ο Φιλόθεος. Εν τω μεταξύ είχε ναυαγήσει κι άλλο πλοίο.

Ε) Το δεύτερο ναυάγιο

Ειδικά στο έργο του εκχριστιανισμού των ανθρωποφάγων απέκτησε βοηθούς δύο νέους ναυαγούς. Είχε γί­νει πάλι άλλο ναυάγιο και οι δύσμοι­ροι είχαν πέσει στα χέρια γειτόνων ανθρωποφάγων. Ο Φιλόθεος και η φυλή του πολέμησαν και τους έσωσαν. Ήταν δύο Ευρωπαίοι ιεραπό­στολοι, ένας αγγλικανός και ένας ρω­μαιοκαθολικός. Αφού συνειδητοποί­ησαν πώς γλίτωσαν και τι έργο είχε επιτελέσει ως τότε ο Φιλόθεος, συμ­φώνησαν να τον βοηθήσουν αποδεχό­μενοι μετά από συζήτηση να ακολου­θήσουν στις βασικές του αρχές το Ορθόδοξο δόγμα, την κοινή της πρώ­της χιλιετίας πίστη. Και οι δύο, με αγνό φρόνημα και καλή διάθεση βοή­θησαν στη διδασκαλία του ευαγγελί­ου στους ιθαγενείς.

Στ) Τρίτο ναυάγιο -θαυμαστό τέλος

Με τη συμπλήρωση τριών ετών από το πρώτο ναυάγιο του Θεόφιλου, ναυάγησε πάλι ένα πλοίο από το ο­ποίο κατάφεραν να σώσουν έναν ηλι­κιωμένο και έναν νεότερο. Τελικά αυ­τοί ήταν πατέρας και γιος, ο πατέρας Επίσκοπος και ο γιος διάκονος, που πήγαιναν ως απεσταλμένοι του Οι­κουμενικού Πατριαρχείου για ιερα­ποστολή στην Ινδία. Έτσι, χάριτι Θε­ού, μπορούσε να ολοκληρωθεί το ιε­ραποστολικό έργο. Ο Επίσκοπος δεν πίστευε σε αυτά που έβλεπε, ήταν ό­μως όλα πέρα για πέρα αληθινά. Προέβη σε λεπτομερή εξέταση όλων των ιθαγενών και, αφού διαπίστωσε ότι όλοι τους ήξεραν σε βάθος την Ορθόδοξη χριστιανική διδασκαλία, τους βάπτισε και τέλεσε τους γάμους τους. Μαζί βαπτίστηκαν και οι δύο ετερόδοξοι ιεραπόστολοι, που μέσω του παραδείγματος και της ορθής θε­ολογικής κατάρτισης του Θεόφιλου, ασπάστηκαν με ζήλο και θέρμη την Ορθόδοξη πίστη. Τελέστηκε η Θεία Λειτουργία και συμμετείχαν όλοι, για δε το Θεόφιλο, που είχε τρία χρόνια να μεταλάβει, ήταν ανεπανάληπτη στιγμή. Μεγάλη όμως ήταν και η χα­ρά για το «ποίμνιο» του, τους ιθαγε­νείς για τους οποίους υπήρξε πραγ­ματικά πνευματικός πατέρας. Μάλι­στα χειροτονήθηκε ιερέας ο πρώην αρχηγός των ιθαγενών, που είχε δεί­ξει ανάλογη πρόοδο στη γνώση και στη ζωή του. Ο Επίσκοπος χειροτό­νησε επίσης τον π. Φιλόθεο. Έτσι ιδρύθηκε ουσιαστικά εκεί η πρώτη Ορθόδοξη Εκκλησία στα νησιά Τσάγος, από τον Ιεραπόστολο Φιλόθεο Αθηναΐδη.
Σε λίγες ημέρες πέρασε από εκεί κοντά ένα πλοίο. Οι πέντε πλέον λευ­κοί αναχώρησαν με προορισμό την Αυστραλία, ενώ οι ιθαγενείς έμειναν πίσω, συνεχίζοντας τη χριστιανική ζωή τους, με το δικό τους ποιμένα και με στόχο να εκχριστιανίσουν και τους κατοίκους των γειτονικών νη­σιών. Ο Θεόφιλος φρόντισε να κρα­τήσει επαφή και αργότερα τους επι­σκέφτηκε ξανά, φροντίζοντας όσο μπορούσε για την πνευματική τους πρόοδο.

Μικρό σχόλιο. Από όλη την κατα­πληκτική ιστορία του Φιλόθεου Αθη­ναΐδη μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση το ιεραποστολικό του φρόνημα, ο πό­θος του να υποφέρει για το Χριστό και η εμπιστοσύνη του στο έλεος και στην πρόνοια του Θεού. Ο Θεός τον έστειλε μεταξύ των ανθρωποφάγων και βίωσε τις θαυμαστές επεμβάσεις Του. Ως εκ θαύματος σώθηκε και όλους τους έκανε Ορθόδοξους Χρι­στιανούς.